Materialhantering på byggarbetsplatsen : En fördjupning om inbärning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Industriell teknik

Författare: Mattias Karhunen; Linn Andersson; [2018]

Nyckelord: Inbärning; bygglogistik;

Sammanfattning: Logistikhanteringen inom byggbranschen har varit en oförändrad process under lång tid. Nu börjar däremot branschen vakna till liv och se att med effektiv leveranshantering både till och på arbetsplatsen leder till positiva effekter på både ekonomi och arbetsmiljö. Det är däremot okänt hur stora de ekonomiska effekterna är. Denna studie är skriven i samarbete med Skanska och syftar till att undersöka vilka ekonomiska och tidsbesparande fördelar som finns när tjänsten inbärning köps in. Studien behandlar också förbättringspotentialer och vad som är viktigt att tänka på vid beslut om tjänsten ska köpas in eller inte. Tjänsten inbärning syftar till att med hjälp av en tredje part frakta in material in i byggnaden. Tjänsten kan utföras under dag- och kvällstid. De största fördelarna med tjänsten är att yrkesarbetarna slipper bli avbrutna i sitt arbete för att lossa material och att transporten av material på arbetsplatsen kan ske till en lägre kostnad. Inom byggbranschen finns mycket kunskap och det är inte ovanligt att de som nu är projektchefer en gång varit yrkesarbetare. Mycket tid har därför lagts på intervjuer med personer som jobbar med projektledning i byggprojekt, där har uppsamling av kunskap om logistik och inbärning gjorts. För att öka förståelsen kring hur materialhantering går till och hur arbetsplatsens utformning påverkar tiden för att frakta material in i byggnaden har observationer på arbetsplatser och frekvensmätning vid inbärning av kök gjorts. Resultatet i rapporten visar att det finns en optimism inför att i framtiden använda tjänsten inbärning, men den har fortfarande barnsjukdomar som behöver lösas innan den fungerar fullt ut. Ett större kunskapsutbyte behöver ske och styrdokument behöver utformas. Resultatet visar också att stora delar av det som påverkar kostnaden för tjänsten inte går att kostnadsbestämma. Slutligen följer en rekommendation om vad som bör beaktas om tjänsten ska köpas in. Slutsatsen är att det finns åtta parametrar som påverkar om tjänsten är lönsam eller inte att köpa in. Några av dessa är typ av projekt, personal, arbetsmarknad och leveranser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)