Produktion av metangas till Chalmers Eco-marathon

Detta är en Kandidat-uppsats från Chalmers tekniska högskola/Institutionen för energi och miljö

Sammanfattning: Detta kandidatarbete behandlar tillverkning av tubreaktor och katalysator för att producerametan från syntesgas i laboratorieskala. Den tillverkade nickel-alumina katalysatornsprestanda utvärderades för att undersöka möjligheterna att producera metan i tillräckligmängd för att driva ett fordon. Det finns en förhoppning att på Chalmers producera etteget fordonsbränsle till studenternas bidrag till Shell Eco-marathon, en tävling för bränslesnålafordon. Testerna av reaktorn används för att öka förståelsen för metaniseringsreaktionensamt att bidra till att förverkliga visionen med kommande kandidatarbeten.Projektet innefattade flera parallella delsteg. Reaktorframställning innefattade dimensionering,design och tillverkning av en reaktor. Framställning av katalysator innebarlaborativt arbete för att ta fram katalysator med lämplig sammansättning och därefterbelägga material som kunde placeras i reaktorn för att katalysera reaktionen.Framställningen av katalysatorn resulterade i en nickel-alumina katalysator bestående av40 vikt-% nickel som med en specifik ytarea på cirka 150m2/g utgjorde beläggning på enmonolit av keramiskt material som placerades i reaktorn. Tillverkad reaktor bestod avtvå rostfria stålrör som satts ihop genom svetsning och var gängade med gastäta kopplingar.Upprepade tester genomfördes enligt framtagen försöksmatris där temperatur,volymsflöde och utspädning varierades vilket resulterade i ett maximalt utbyte av 80.2%metan. Detta är jämförbart med det resultat som ett forskarlag i Sydkorea uppnått medliknande katalysator. I nuvarande skala med 0.16 g nickel skulle det ta lite mer än tredagar att producera energiinnehållet motsvarande en liter bensin.Vid tester observerades nedsättning av katalysatorns funktion på grund av bildade kolavlagringar.En viss del av kolavlagringarna kunde tas bort genom oxidering vid hög temperatur.Det förekom inga större skillnader mellan de katalysatorprov som användes vilkettyder på tillförlitlig produktion för denna typ av katalysator.Arbetet har redovisats på två planscher som ställts ut vid Chalmers Energikonferens ochtävlingen Shell Eco-marathon i Rotterdam i maj 2013

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)