En undersökning av lyxighet gällande design på en webbapplikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Lyxsegmentet har varit sent i sin teknikadaption trots att e-handel, och vikten av internetnärvaro, har ökat. För att lyckas med omställningen måste handlare veta hur kundens upplevda känsla av lyx bibehålls på en webbapplikation. Denna rapport ämnar undersöka hur en e-handel borde designas för att uppfattas som lyxig med avseende på design. Frågan ”Hur ska en e-shop utformas för att upplevas som lyxig med avseende på design?” besvaras genom att utveckla och designa en webbapplikation för egenkomponerad sylt som ger en lyxig upplevelse. Metoden som används är baserad på en studie som undersökte hemsidors startsidor. Flera designfaktorer som har en positiv effekt på kunders uppfattade känsla av lyxidentifierades, varpå en webbapplikation utvecklades. Denna, tillsammans med en konventionell webbapplikation som referens, undersöktes individuellt på BLI-skalan tillsammans med ett Thinking Aloud-test. Resultatet visade en signifikant skillnad av medelvärdet för alla dimensioner på BLI-skalan, där den hypotetiskt lyxiga webbapplikationen uppmätte det högre resultatet. Thinking Aloud-testet visade att testapplikationen fick fler kommentarer som pekade mot en mer lyxig upplevelse, jämfört med den konventionella applikationen. Rapporten drar slutsatsen att estetik och en generell känsla av unikhet och kvalité är viktiga dimensioner för att webbapplikationen ska uppfattas som lyxig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)