Förskolans fysik : En studie om förskollärares uppfattningar om fysik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Studien har sin bakgrund i förskolans förändrade uppdrag kring det naturvetenskapliga ämnet fysik och den bristande kvalitet på fysikundervisning som Skolinspektionens rapporter visat. Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om vilka uppfattningar förskollärare har kring förskolans fysik och vilka likheter och skillnader som går att urskilja i dessa. I studien har fem informanter deltagit. Studien har genomförts med en fenomenografisk metodansats, kvalitativa intervjuer som metod för datainsamling och en fenomenografisk metod för databearbetning och analys. Resultatet visar att förskollärare vet vad fysik är men att det behövs ett förtydligande av förskolans fysikuppdrag. Förskollärare beskriver att det finns en känsla av att man måste redovisa arbetet, för att bevisa vad de arbetar i förskolan. Det beskrivs vara en stor brist på kompetensutveckling inom fysik och det kan vara en huvudorsak till den bristande kvalitet på fysikundervisning som framkommer i olika rapporter från förskolan. Förskollärare har många idéer om hur de kan utveckla verksamheten men upplever att det inte finns möjlighet att förverkliga dessa. För att förskolans uppdrag gällande fysik ska kunna bedrivas kvalitativt krävs en återkommande kompetensutveckling. Förskollärares önskan om en större resurstillgång bör tas i åtanke i relation till ekonomisk möjlighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)