”Du är där men inte där”: En kvalitativ studie om phubbing
Sammanfattning: Phubbing beskriver fenomenet då en eller flera personer under en social interaktion tar upp sin mobiltelefon och riktar sin uppmärksamhet mot den istället för den eller de en umgås med. Phubbing har i tidigare kvantitativa studier visat sig ge upphov till negativa känslor och tycks påverka relationer och relationskvalitet negativt. Därför ämnar denna kvalitativa studie besvara forskningsfrågan: Hur upplevs phubbing ur ett individuellt och relationellt perspektiv? Åtta semistrukturerade fokusgrupper hölls med totalt 28 deltagare. Datamaterialet analyserades därefter med hjälp av tematisk analys, där resultaten presenteras i tre huvudteman. Tema 1 visar hur phubbing är så pass vanligt förekommande att deltagarna ofta har förståelse för egen och andras phubbing. Deltagarna upplever samtidigt negativa känslor och tankar som följd av att bli phubbad, men att reaktionen beror på olika kontextuella faktorer, vilket beskrivs i Tema 2. De upplever också att relationen påverkas negativt av phubbing på både kort och lång sikt. Slutligen beskriver Tema 3 hur deltagarna upplever att tydlig kommunikation kan dämpa negativa effekter av phubbing. Den aktuella studien bidrar med unika perspektiv till phubbing och är den första i sitt slag att undersöka fenomenet i en svensk kontext.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)