Nätverkens betydelse för CleanTech-industrin i Västra Götalandsregionen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Karin Ahlgren; Zandra Trulsson; Magnus Glennborn; [2008-08-12]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Clean Technology, CleanTech, är ursprungligen ett amerikanskt begrepp som relativt nyligen etablerades i Sverige. EU:s definition av CleanTech visar på dess bredd: ”all teknik som är mindre skadlig för miljön än tillgängliga alternativ”. CleanTech-branschen har under den se-naste tiden fått mycket uppmärksamhet och lyfts fram som en potentiell tillväxtindustri. Den avancerade tekniken som finns inom CleanTech leder ofta till en lång utvecklingsprocess som är kostsam och riskfylld för investerare, vilket lett till att CleanTech-företag har uttryckt svårigheter med att få kapital till att utveckla sin affärsidé. Ett tillväxtfrämjande företagsklimat är viktigt för att CleanTech-företagen i Sverige ska få möjlighet att utvecklas. De faktorer som krävs för att en sådan utveckling ska komma till stånd är framförallt kunskap och kapital. Deltagande i nätverk, och de mötesplatser som nätverken skapar, kan anses vara en effektiv metod för att skaffa sig kontakter med tillgång till dessa resurser. Uppsatsen fokuserar på hur nätverken i Västra Götalandsregionen uppfattas, och huruvida mötesplatserna leder till samarbeten och investeringar i CleanTech-industrin. Vidare be-handlas hur samverkan mellan stat, industri och akademi fungerar samt om detta kan påver-ka tillväxten av CleanTech-företag i regionen. Eftersom studien undersöker hur investerare och företag med kapitalbehov träffas, och hur nätverken arbetar för detta, utgår studien genomgående från de tre aktörerna; investerare, företag och nätverk. Representanter från dessa grupper har deltagit i de intervjuer som har genomförts. Totalt ingår 30 nätverk, före-tag och investerare verksamma i Västra Götalandsregionens CleanTech-industri i studien. I arbetet presenteras avslutningsvis ett resultat som är baserat på analysen av de svar som aktörerna gav under intervjuerna. Resultatet visar att de intervjuade anser att nätverken är en viktig del i intressenternas arbete. Nätverken behövs för att skapa mötesplatser där for-mella kontakter knyts. Intressenterna anser också att det finns ett stort antal nätverk för CleanTech-industrin i Västra Götalandsregionen. Vidare visar studien att det idag uppfattas finnas gott om kapital att investera i CleanTech-branschen och nätverken anses viktiga mö-tesplatser mellan investerare och företag. Många större investerare har utvecklade samar-beten och saminvesteringar är vanliga. Samarbeten är även vanligt förekommande mellan två av parterna, stat, industri och akademi medan det däremot är mer sällsynt att alla tre parter samarbetar. Slutligen visar undersökningen att staten anses påverka marknaden ge-nom subventioner och regler och styr därmed till stor del utvecklingen av CleanTech i Sveri-ge. Offentliga organisationer och nätverk anses vara aktiva inom Cleantech-branschen men det finns ett missnöje bland de Västsvenska företagen med hur statliga och främst kommu-nala upphandlingar hanteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)