Get together, do whatever! - En kvalitativ fallstudie på Media Evolutions communityskapande verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Studien undersöker communityskapande verksamhet inom kreativa näringar. Genom att applicera en modell som behandlar varumärkesidentitet, the Corporate Brand Identity Matrix, på en exempelorganisation kunde dennas nyckelfunktioner för communityskapande identifieras. Modellens idéer kring identitetsskapande kunde även prövas på en organisation som verkar på ideella grunder där community och kollektivt värde står i fokus framför vinstdrivande intressen. Resultaten baseras på material insamlade från en kvalitativ fallstudie utförd på den Malmöbaserade organisationen Media Evolution, där verksamhetens uppbyggnad kring element valda från modellen stod i fokus. Organisationens arbetssätt kopplat till elementen kunderbjudande, relationer, kultur och uttryck undersöktes genom observationer och intervjuer med representanter från olika delar av communityt. Resultaten visade hur verksamheten i praktiken arbetar på ett mer organiskt sätt än vad modellens design indikerar, varpå det blir problematiskt att tydligt kategorisera Media Evolutions funktioner under CBIMs element. Media Evolutions främsta nyckelfaktorer visade sig ha stor grund i att man har översatt digitala idéer till en fysisk gestaltning kring vilket communityt byggs upp i alla led. Således kunde en utvecklad modell skapas där organisationens communityskapande verksamhet bättre kan förstås. Resultatet visade hur organisationens nyckelfaktorer är lokal anpassning för verksamheten, praktiserat tillika kommunicerat fokus på engagemang och medskapande kultur, hierarkisk utplattning samt relationsbaserade arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)