En jämförande kvalitativ studie av skol- och utbildningssyn hos gymnasieungdomar i Bergslagen respektive Örebro

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Det finns stora regionala skillnader i Sverige avseende skolprestation på gymnasienivå och i Bergslagen är utbildningsnivån låg. Ungdomars syn på skola och utbildning är sparsamt utforskad inom ramen för vetenskapliga studier. Publicerade resultat talar för att synen på skolan och kunskap inte är homogen utan uppvisar stora skillnader inom ungdomsgruppen. Man har tidigare beskrivit en könsrelaterad skillnad som bedöms bero på ett så kallat utbildningsmotstånd bland pojkar. Detta utbildningsmotstånd har också visat sig ha samband med socioekonomiska faktorer och uppväxt i traditionellt manliga arbetarmiljöer. I Bergslagen finns beskrivet en mentalitet som benämns »bruksanda«. Denna bruksanda är präglad av en manlig arbetarkultur och inkluderar ett utbildningsmotstånd och en stark identifikation med orten. Om och i så fall hur, denna bruksanda i Bergslagen påverkar ortens ungdomars syn på skolan är inte vetenskapligt utforskat tidigare. Det finns dock både internationell och svensk forskning inom andra geografiska områden som visat att grannskapseffekter när det gäller skol- och  utbildningssyn kan finnas.  Den här studien använder en fenomenografisk forskningsansats och utforskar gruppens gemensamma uppfattningar av utbildning. Gymnasieungdomar från två byar i Bergslagen har intervjuats om sin syn på utbildning, skolval, studieresultat och skolgång. Samma semistrukturerade intervjuer har även utförts med en grupp ungdomar från tätorten Örebro. Insamlad data från grupperna har analyserats var för sig och gett upphov till två separata utfallsrum vilka sedan även genomgått en jämförande kvalitativ analys.  I analysen av kvalitéer i uppfattningar av utbildning identifierades tre tydliga skillnader mellan utfallsrummen. För det första var bergslagsungdomarna av uppfattningen att de önskade finnas kvar i det lokala geografiska området. För det andra uttryckte Bergslagsungdomarna en tydligare konkretiserad plan för vad gymnasieutbildningen skulle leda till. För jämförelsegruppen var målen mer temporära. För det tredje uttrycktes olika uppfattningar om vad som krävs för att lyckas i studierna. För Bergslagsungdomarna var ett tydligt mål och att man mår bra viktiga för att studierna ska fungera. För Örebroungdomarna handlade det om en kombination av egna goda lär-strategier och ”bra lärare”. Skolan förknippades med nyfikenhet och att utvecklas som person. De kvalitativa skillnader i utfallsrummen som identifierades mellan grupperna stärker hypotesen att bruksandan i Bergslagen kan bidra till en grannskapseffekt med avseende på ungdomars utbildningssyn. Sambanden är dock komplexa och sociala bakgrund och individuella skillnader beroende av kön eller andra personlighetsdrag kan inte uteslutas förklara resultatet. Ytterligare studier med målsättning att isolera och klarlägga grannskapets inverkan på utbildningssyn behövs för att möjliggöra eventuella utjämnande insatser och öka möjligheten till fullgjord gymnasieutbildning oberoende av bostadsort. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)