Teambuilding : En analys av den svenska marknaden ur ett konsultperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Johan Andersson; Mathias Sandberg; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Genom en omfattande teoristudie fann vi ett flertal teoribildningar inom ämnet, teoribildningar som på olika sätt berörde gruppers utveckling såväl som den individuella utvecklingen. Vi fann att individens utveckling är starkt förknippad med teamets utveckling varför självinsikt är av stor betydelse för teamets utveckling, Carl Gustav Jungs teorier om den introverta/extroverta människan har således stor betydelse inom detta område. Andra dominerande aktörer inom teoristudien är Schutz och hans FIRO – modell som berör hur sociala behov såsom tillhörighet, kontroll och samhörighet påverkar gruppen under olika faser. Vidare är Johari´s fönster av stor betydelse, Joseph Lufts och Harry Inghams modell av vår personlighet är väl känd för alla som arbetar inom denna genre. I denna studie har vi valt att fokusera på tre kärnfrågor: • Varför genomför grupper teambuilding? Naturligtvis finns en rad olika anledningar till varför företag söker sig till teambuilding kurser. Vi har dock funnit tre huvudsvar på denna fråga. För det första används teambuilding då gruppen står inför en krissituation, dvs. gruppen är dysfunktionell och behöver stärkas. Vidare kan kursen syfta till att ge de inblandade en gemensam målbild för att uppnå effektivitet i arbetet. Det tredje svaret vi erhållit under våra intervjuer är ett effektivitetsmål, dvs. teambuilding kurser genomgås för att höja effektiviteten. • Vad är effekten av teambuilding? Vi har sökt efter studier som pekar på vinsten av en genomgången teambuilding kurs, inga sådana mätningar har dock genomförts enligt vår efterforskning. Den effekt som uppgivits för oss av såväl kursdeltagare som kursledare är följande: kommunikationen inom gruppen stärks och trivseln ökar på arbetsplatsen. Organisationens struktur kan förändras och medarbetarnas arbetsuppgifter kan ibland förädlas eller förändras. • Hur går en teambuildingprocess till? Hur en teambuilding kurs genomförs beror till stor del på dess längd oh dess mål. Initialt delas arbetet upp i tre faser. Först kartläggs gruppens och individernas beteende i organisationen, detta sker oftast genom observationer av gruppen eller intervjuer med enskilda medlemmar. Till detta följer diverse gruppövningar av praktisk och teoretisk karaktär där kursledaren förstärker individernas handlingsmönster och beteende inom gruppen. Detta ligger sedan till grund för det gruppanalytiska efterarbete som följer i det tredje steget. Gruppen samtalar om de gemensamma erfarenheter som har utbytts under gruppövningarna med teamledaren som moderator. Detta för att skapa en självmedvetenhet om hur individen fungerar i ett gruppsammanhang men även för att utverka en handlingsplan som åsyftar att skapa en effektivisering och öppenhet inom teamet. Våra egna reflektioner kring marknaden är följande: För den svenska teambuildingmarknaden har vi funnit många likheter mellan de olika företagen/konsulterna. Till en början kan vi konstatera att den svenska marknaden består främst av konsulter med bakgrund från med varierande ledarskapsegenskaper. Detta kan vara allt ifrån militärt ledarskap till ledarskapserfarenheter inom föreningslivet. Vi fann i vår undersökning att många av de som handleder teambuilding saknar någon form av formell utbildning. Det som bemyndigar dessa personer att vara verksamma inom sitt område är deras yrkeserfarenhet och kunskaper inom grupprelationer. Detta kan ligga till grund för varierande kvalitet av utbildningar inom teambuilding. Den dominerande teoretiska kunskapen hämtas främst från UGL-kurserna där främst Schutz´s forskning om gruppdynamik ligger till grund. Enligt oss skulle branschen tjäna på att införa någon form av certifiering för att säkerställa kvaliteten på utbildningar. Idag, som marknaden ser ut, kan vilken person som helst hålla i en utbildning, vilket kan skapa svårigheter att urskilja bra respektive mindre bra utbildningar. En certifiering skulle på lång sikt underlätta för konsumenterna i valet att välja konsult. Vidare skapar detta en värdehöjande effekt på teambuildingmarknaden som kan leda till kvalitetsförbättringar för branschen. Teambuilding som företeelse är idag ett populärt fenomen, effekterna är dock svåra att kvantifiera. Om dessa skulle studeras och kunna mätas skulle branschen förmodligen få se ett större uppsving. En certifiering av teamledare skulle underlätta för beställarna av dylika kurser samtidigt som det skulle säkerställa kvaliteten på utbjudna kurser. Även om teambuilding som begrepp funnits under flera decennier så är dess applicering på kommersiella organisationer relativt ungt. Denna bransch är enligt oss i ett tidigt stadium varpå det finns goda utvecklingsmöjligheter för branschen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)