VI MÅSTE SKÄRPA OSS - En kvalitativ fallstudie om Sidas samarbete med Clara Henry

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Denna artikel har ämnat undersöka hur ny myndighetskommunikation tar sig uttryck och hur den uppfattas av dess målgrupper. För att avgränsa området behandlades ett fysiskt exempel från den svenska offentliga sektorn, närmare bestämt biståndsmyndigheten Sidas samarbete med YouTubern Clara Henry. Med hjälp av kvalitativ forskning, så som textanalys av en vlogg och två kvalitativa gruppintervjuer kunde en del teman noteras. Studien tar utgångspunkt från postmodernitet, informationssamhället samt strategisk kommunikation. Resultaten visar på en oenighet inom den så kallade generation Z som inte tycks vara så homogen som tidigare forskning visar. Istället har gymnasieeleverna vissa krav på kommunikation som skiljer sig från den ”vuxna” urvalsgruppen. Dessutom påverkar denna nya myndighetskommunikation den bild som delar av urvalsgruppen har av myndigheter i stort, något som problematiseras i slutdiskussionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)