Att konsumera bekräftelse : Tinder och dejting i konsumtionssamhället

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats vid namn Att konsumera bekräftelse – Tinder och dejting i konsumtionssamhället har författats av Amanda Hjärtmyr vid institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. Uppsatsen har analyserat och problematiserat Tinder som en nytt dejtingmedium och till vilka anledningar användarna på applikationen använder den. Detta mynnade ut i att användarna främst söker efter bekräftelse hos andra på applikationen snarare än kärlek. Studien undersöker främst hur bekräftelsebehovet har förändrats hos den yngre generationen idag då det även spridit sig till dejtingsajter för att få så många likes som möjligt och inte för att söka efter en framtida partner. Den har utgått från empiriskt material såsom mobilapplikationen i sig samt djupintervjuer med sex informanter för att få en uppfattning om hur användare på Tinder beter sig. Hur användare väljer att marknadsföra sig med hjälp av bilden och på vilket sätt de väljer att konsumera andra användare är något som informanterna diskuterar, för att förstå helheten i hur de ser på andra användare och på sig själva. Ett problem som tydligt upptäcktes hos informanterna och som är ett problem i dagens samhälle var hur människan har fått ett allt större bekräftelsebehov. I dagens konsumtionssamhälle kan detta medföra stora konsekvenser för dejtingsajter då syftet med dem är att individer ska hitta en framtida partner, inte ytterligare ett medium att få en självförtroende-boost på. Konsumtion av bekräftelse är något alla informanterna antydde var den största anledningen till att de hade applikationen, inte för att hitta en framtida partner. Detta är ett av alla exempel på att användare på olika sociala medier snarare konsumerar bekräftelse än något annat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)