Meditation som behandlingsmetod och dess effekt hos studenter med stress : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Fysioterapi

Sammanfattning: Bakgrund: Stress är vanligt förekommande bland studenter och kan ge upphov till såvälpsykiska som fysiska besvär. Meditation som behandling skulle kunna vara ett alternativ förfysioterapeuter att motverka detta. Syfte: Att genom en systematisk litteraturstudie undersöka det vetenskapliga underlaget förmeditation som behandling och dess effekt hos studenter med stress. Metod: En systematisk litteratursökning efter randomiserade kontrollerade studier genomfördesi databasen PubMed. De utvalda studiernas kvalitet granskades enligt PEDro-skalan ochtillförlitligheten av resultatet bedömdes utifrån GRADEstud. Resultat: Åtta studier inkluderades i litteraturstudien. Sju av åtta studier visade en signifikantminskning i upplevd stress hos interventionsgrupperna jämfört med kontrollgrupperna.Kvalitetsgranskningen enligt PEDro resulterade i fyra studier med medel kvalitet respektive fyrastudier med hög kvalitet. De fyra studier med hög kvalitet som sammanvägdes visade alla enstatistisk signifikant förbättring, men tillförlitligheten av det sammanvägda resultatet bedömdesenligt GRADEstud vara låg. Konklusion: Meditation som behandling kan ha en positiv effekt på stress hos studenter. Merforskning krävs då tillförlitligheten till det sammanvägda resultatet bedöms vara låg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)