Elevinflytande och klassrumsdemokrati : En kvalitativ studie om F-3-lärares syn på elevinflytande och demokrati i klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Uppsatsens syfte var att undersöka sex F-3-lärares syn på elevinflytande i undervisningen och hur läraren arbetar med demokrati i klassrummet. För att uppnå syftet och besvara forskningsfrågorna valdes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Resultatet påvisade att lärarnas syn på elevinflytande var att eleverna ska kunna påverka och vara delaktiga i sin utbildning, men att elevernas inflytande bör öka successivt i takt med deras ålder och mognad. Vidare visade resultatet att det är viktigt att arbeta med demokrati i de tidiga årskurserna och det framkommer att flera lärare använder sig av klassråd och röstning för att förbereda eleverna för att bli demokratiska medborgare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)