Menstruella klichéer - En visuell diskursanalys om hur visuella attribut påverkar föreställningen om menstruation

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: I denna uppsats analyseras nio stycken förpackningar för bindor från tre olika varumärken; Always, Ica och Libresse. Detta för att se hur de visuella attributen påverkar föreställningen om menstruation och den menstruerande personen. Förpackningar har olika roller men i denna uppsats är det rollen som kommunikatör som står i fokus, alltså den envägskommunikation som förpackningarna står för. Analysen har skett i två steg med en visuell analys samt en diskursanalys och grundar sig i ett genusvetenskapligt perspektiv med teorier som till största del följer den inriktningen. Att det ligger vissa förväntningar i vad en kvinna förväntas föredra för visuella attribut har påverkat designen av dessa förpackningar och därmed föreställningen om menstruationen. De visuella attributen som identifierades på förpackningarna uttrycker att menstruation är något som bör hanteras. Det är helst något som man inte vill bli påmind om och därför distanseras sig från. Förpackningarna visar tydliga indikationer på att de riktar sig till kvinnor och den menstruerande kvinnokroppen anses som något problematiskt. Att den biologiska kroppen samt dess funktioner inte är det som avgör hur man själv upplever sin könsidentitet samt hur den ska definieras, är något som genomsyrar hela denna uppsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)