Porträttmåleri under stormaktstiden : En studie av maktsymboler

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

Författare: Sydhagen Emil; [2015]

Nyckelord: Porträttmåleri under stormaktstiden;

Sammanfattning: Bilder vars funktion är förmedla ett budskap är i fokus för denna uppsats. Syftet är att se hur ett urval av porträtt av regenter används i politiska syften för att manifestera sig själva som en reflektion av staten, detta berör den visuella bilden av kungen vars syfte är att övertyga om en ledares kvalitativa egenskaper. Med andra ord, hur förmedlade man sin maktposition och hur man vidmakthöll sin påverkan över befolkningen och riket med hjälp av den visuella retoriken. Det är en analys över stormaktstidens kulturella syn över sin egen självbild som en nybliven maktstat och viljan att visa sig likvärdig bland dem andra europeiska staterna, både gällande de kulturella och politiska aspekterna. Maktsymboler är viktiga retoriska inslag i konsten som berättar om individens intentioner, anspråk och rättigheter. Därför kommer en betydande del av uppsatsen att verifiera och definiera användningen av symboler i porträtter. Dessa kan vara identitetsbyggande symboler eller metaforer för auktoriteten och andra maktbesläktade egenskaper. Exempel på dessa symboler är bland annat konkreta objekt, ansiktsdrag, gester, posering och tecken. Genren ryttarporträtt kommer att behandlas för att betona betydelsen av hästen i konsten och samhället. Hästen är en viktig aspekt i människans vardag som transport och som status. Under slutet av 1600-talet var det vanligt att porträtteras i antika romerska kläder vilket skulle återknyta antikens ideal. Fenomenet á la romaine som det kallas kommer att diskuteras eftersom det berättar mycket om 1600-tals människans anknytning till det förgångna och dess influenser i konsten. Speciellt till den romerska kulturen medsitt bildspråk och maktspråk som togs in i det samtida kulturlivet. Mina frågeställningar är följande: Hur yttrade sig idealen att avbilda mäktiga personer under stormaktstiden? Vad ville hovet berätta med den spridda bilden av regenten? Vad finns det för symboler i porträtten som visar på den avbildades ställning?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)