Planerad och spontan matematikundervisning i förskolan : en kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning I studien undersöks matematikundervisning i förskolan. Bakgrunden till ämnet är att undersökningar har visat att barn i skolan har bristande kunskaper inom matematik, vilket kan vara ett resultat av bristande matematikundervisning i förskolan. Ämnet studeras då vi vill få reda på hur förskollärare bedriver matematikundervisning i förskolan för att erbjuda barnmatematisk kunskap inför framtida skolgång. Studiens syfte Syftet är att ta reda på hur förskollärare resonerar kring arbetet med matematikundervisning i förskolan samt hur förskolans lärmiljöer används i denna undervisning. Syftet med studien är även att vidga kunskapen om hur man kan arbeta med matematik i förskolan. Metod Metoden som använts under studien är en kvalitativ metod där kvalitativa intervjuer har nyttjats för att samla in data. Intervjuerna har gjorts med sex förskollärare som arbetar på tre olika verksamheter i Västsverige. Resultat Resultatet visar att förskollärarna arbetar likartat i den planerade matematikundervisning men vissa arbetar mer med planerade aktiviteter än andra. Förskollärarna menar att den spontana undervisningen har en betydande roll för matematikundervisningen. Resultatet visar att ett närvarande och aktivt förhållningssätt är viktigt för att både fånga det spontana i vardagen men också för att förstå när det är läge att undervisa. Även lärmiljöerna ses som viktiga vid det matematiska lärandet och samtliga förskollärare erbjuder olika typer av material på avdelningarna för att gynna barns matematiska utforskande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)