Reklam till mobiltelefoner

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Uppsatsens titel: Reklam till mobiltelefoner Seminariedatum: Tisdagen den 11 januari, 2005 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Rasmus Wallin, Anders Gullander och Jens Karle Handledare: Roland Knutsson, Björn Carlsson och Marcus Bengtsson Nyckelord: SMS-reklam, mobiltelefon, Marknadsföringslagen, obeställd elektronisk reklam, Mobile Marketing. Syfte: Vi vill med denna uppsats belysa hur möjligheten för direktreklam till mobiltelefoner ser ut idag och kan tänkas se ut i framtiden, med tanke på de ändringarna gällande obeställd e-postreklam som införts i Marknadsföringslagen. Fokus ligger i att belysa förutsättningarna ur ett företagsperspektiv. Metod: Kvalitativ metod i form av intervjuer med experter inom området, lämpliga företag och konsumenter. Utöver detta har information sökts i litteratur och på Internet. Teoretiska perspektiv: Kostnadsteori, relationsmarknadsföringsteori och perceptionsteori. Empiri: Vi redogör för väsentliga delar ur Marknadsföringslagen samt de intervjuer vi genomfört med experter, företag och konsumenter. Slutsatser: Ändringar i Marknadsföringslagen gällande obeställd e-postreklam kan komma att legitimera mobiltelefonen som reklamkanal. Vi har kommit fram till att low involvement produkter är de som lämpar sig bäst för reklam till mobiltelefon, men att konsumenterna fortfarande är mycket skeptiska till sådana utskick.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)