Bloggar Ett nytt sätt att sprida budskap om kost, fysisk aktivitet, hälsa och motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: De allmänna näringsrekommendationerna, bland annat Svenska näringsrekommendationer 2005, som används inom folkhälsoarbete i Sverige idag är framtagna utifrån vetenskaplig forskning genom ett kontinuerligt samarbete mellan olika länder. Livsmedelsverket är en statlig myndighet som arbetar med att ta fram och förmedla kostråd till Sveriges befolkning. Forskare och myndigheter har ett visst ansvar att sprida korrekt kunskap och information om kost och hälsa. Det är däremot vanligt att massmedia ifrågasätter och omkullkastar de re-kommendationer som myndigheter har arbetat fram. I massmedia är det populärt att framställa olika kosthållningar som mirakeldieter för att uppnå snabb viktnedgång. Bloggarna som har undersökts i denna rapport ger kostråd som skiljer sig från de allmänna svenska näringsrekommendationerna. Bloggarna sprider hälsobudskap som berör kost, fysisk aktivitet, hälsa och motivation på olika sätt. Denna rapport syftar till att analysera innehållet i bloggarna och undersöka hur bloggförfattarna sprider dessa budskap. Bloggarna i undersökningen skiljer sig innehålls- och designmässigt från varandra och de används i olika syften, bland annat i marknadsföringssyfte, som dagbok, för att väcka debatt och för att få bekräftelse för något man lyckas med. Hälsobudskapen sprids genom att bloggförfattarna visar hur de själva lever, äter och tränar. De ger även råd och tips till läsarna samt besvarar deras frågor. På en blogg kan man skriva vad man vill. Detta gör att man som läsare måste ta eget ansvar och förhålla sig kritisk till de råd som ges. Bloggen har stora kommunikationsmöjligheter. Dessutom sprids budskap snabbt till många människor genom kontinuerliga och aktuella uppdateringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)