LTG och Storbok

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Suzana Trpkovska; Nathalie Qvarnström; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett av våra syften med arbetet har varit att införskaffa oss en djupare förståelse för LTG och Storboksmetoden.Vi anser att förståelsen behövs för att kunna skapa möjligheter inom läs- och skrivinlärning för våra kommandeelever i framtiden. Andra syften har varit att ta reda på hur lärare arbetar med dessa metoder, om det praktiskaarbetet skiljer sig från teorin och varför lärarna arbetar med metoderna. Vi började med att läsa all litteratur vikunde komma över om metoderna. Sedan bestämde vi oss för att genomföra både intervjuer och observationer.Av resultatet framgick tydligt att lärarna arbetar ”inspirerat” av metoderna. De plockar bitar av dem, men följerdem inte till punkt och pricka. En anledning var att de ansåg att det inte finns en metod som passar alla. Allaelever kan få ut något av en metod, men man måste komplettera med flera arbetssätt eftersom eleverna lär såolika. Vi fick också veta att lärarna använder dessa metoder p.g.a. eget intresse. När vi startade det här arbetettrodde vi att många lärare använde dessa metoder. Vi har båda läst mycket om dem under utbildningen ochtrodde bruket av dem var mer utbrett. Med tanke på hur svårt det var att hitta någon som arbetade medmetoderna har vi insett att de inte används lika mycket som vi fått för oss under utbildningen. Vi har ocksåupptäckt en barriär mellan skola och universitet. Lärare tappar väldigt fort det akademiska språket och glömmerbegrepp och metoder. Kanske var det därför många av dem som vi kontaktade svarade att de inte ens hört talasom metoderna. En av lärarna uttryckte sig om barriären och sa att det ska bli kul att läsa arbetet då man inte allshar samma inblick längre. Kanske kan detta arbete vara ett sätt att minska just den barriären.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)