Föräldrasamverkan i förskolan ­ En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på föräldrarsamverkan

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: 1. Vilken innebörd lägger verksamma inom förskolan i begreppet föräldrasamverkan?. Ser verksamma inom förskolan föräldrasamverkan som något betydelsefullt för verksamheten?3. Vad ser verksamma inom förskolan för hinder när det gäller utformandet av en fungerande föräldrasamverkan?Metod:Vi har genomfört en kvalitativ studie, där vi har intervjuat pedagoger inom förskolan om deras syn påföräldrasamverkan. Frågorna har varit öppna till sin karaktär och intervjuerna spelades in på band för att sedantranskriberas. Därefter analyserade och tolkade vi intervjusvaren. Intervjuerna kategoriserades utifrån vårafrågeställningar.Resultat:Vår studie visar att pedagogerna menar att föräldrasamverkan kan betyda olika former av föräldrakontakt,föräldrainflytande och föräldramedverkan. Beroende på vilken form man talade om såg man föräldrasamverkansom mer eller mindre betydelsefullt. Pedagogerna såg föräldrakontakten som den viktigaste formen. En tydliggräns sattes upp för hur långt föräldrarnas inflytande fick lov att sträcka sig. Främsta hindret för en fungerandesamverkan menade pedagogerna låg hos föräldrarna och deras brist på tid. Resultatet från vår studie stämmer inpå tidigare forskning som visar att det kan finnas en konflikt mellan vad pedagogerna menar är förskolans måloch uppdrag, och vad föräldrarna förväntar sig av förskolan. Men vi har också sett att pedagogerna försöker hittavägar för att komma runt de hinder som finns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)