Trender, ett verktyg i heminredningsföretagets marknadsföring? : En fallstudie om relationen mellan trender och marknadsföring på heminredningsmarknaden med huvudfokus på Åhléns hemavdelning

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken roll trender har i heminredningsföretagets marknadsföring och få en större förståelse för hur trender kan användas som ett marknadsföringsverktyg inom heminredningsmarknad. Metod: Studien bygger på en kvalitativ metod med semistrukturerade djupintervjuer och observationer. Uppsatsen är en fallstudie om heminredningsmarknaden med huvudfokus på Åhléns hemavdelning.Teori: Studien har insamlat teorier inom områdena trender, kundfokus samt marknadsföring och kommunikation.Resultat: I resultatet visade det sig att trender kan användas som ett marknadsföringsverktyg men trender är inte enbart ett verktyg. Trender är basen för hela marknadsföringen. Samtidigt används trender även i framtagandet av sortiment och är en av grunderna för heminredningskampanjer. Trender kan användas i alla kanaler beroende på vad man vill förmedla till konsumenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)