Interna business blindspots: Misslyckandet med att utnyttja och förstå vad organisationen redan vet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Att fatta beslut begränsas på flera olika sätt. Vid dataanalys kan man begränsas av business blindspots. Business blindspots har definierats som misslyckandet med att ta reda på och ut- nyttja relevant information om sin marknads- och konkurrenssituation. Det är dock inte i bara marknads- och konkurrenssituationen det går att misslyckas med att ta reda på och utnyttja re- levant information. Detta kan ske även på organisationers interna information och interna af- färssituation. Denna uppsats tar konceptet om business blindspots till det interna perspektivet för att ta reda på de mest kritiska anledningarna till att interna business blindspots uppstår. Denna uppsats har genom sex kvalitativa intervjuer tagit reda på att beslutsfattare i organisat- ioner upplever interna business blindspots i form av strukturella begränsningar, kognitiv på- verkan och teknisk begränsning. Av dessa uppfattades de strukturella begränsningarna som mest kritisk. Därefter följer teknisk begränsning och till sist kognitiv påverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)