Kapslipning i fixtur - Rakhetsstudie

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Joen Jarl; Walter Westerdahl; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningHusqvarna Construction Products är en av de största tillverkarna i världen av handhållna rälskapar. Kraven på precision vid rälskapning ökar ständigt och Husqvarna anordnade detta examensarbete för att fortsatt driva utvecklingen framåt. Denna studie behandlar Husqvarnas nya rälskap K1260 Rail i 16”-utförande med tillhörande rälsfixtur RA10.Praktisk provning har gett information om hur parametrar kopplade till konstruktionen av kap och rälsfixtur påverkar förmågan att kapa rakt. Störst påverkan har val av lagringshus haft. Det förstärkta lagringshus som marknadsförs i USA har gett betydligt rakare snitt än det som marknadsförs i övriga världen. Även större flänsbrickor har haft en positiv inverkan på kapresultaten. Operatören kan påverka rakheten i snitten till det bättre genom att använda mellangas vid anläggning mot rälsen. Ett högt matningstryck mellan kapskiva och räls är även fördelaktigt. Det är dessutom mycket viktigt att snitten börjar rakt då början påverkar den fortsatta rakheten både vertikalt och horisontalt.En effektmätning har genomförts på den aktuella kapmaskinen för de olika luftfilter som använts under examensarbetets gång. Det har visat sig att luftfiltret snabbt blir igensatt vid rälskapning, vilket i sin tur sänker maskinens effekt. Efter cirka sex timmars rälskapning har ett luftfilter blivit så pass igensatt att maskinens effekt sänks med nästan 30 %.Vid uppmätning av de 16” abrasiva kapskivor som Husqvarna marknadsför avsedda för rälskapning har det visat sig att kapskivorna varierar väldigt mycket i både tjocklek, vikt och obalans. Tjockleken på skivorna har varierat med över 0,8 mm, vikten med ungefär 200 g och obalansen har varierat mellan cirka 70 gmm och cirka 1730 gmm.För att få fram kvalitativa resultat ur de kapningar som genomförs måste ett stort antal kapningar utföras. Spridningen i resultat mellan enskilda kapningar är alldeles för stor för att låta endast ett eller ett par snitt visa en trend i resultaten.Fortsatt provning och projektering kring en mellangasspärr är föreslagen fortsättning inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)