Lärares uppfattningar om lärande i skolan : Intervjuer med åtta grundskollärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för utbildningsvetenskap

Författare: Beatrice Zechel; [2002]

Nyckelord: Education; lärande; uppfattningar; lärare; Pedagogik;

Sammanfattning: Detta arbete bygger på intervjuer med åtta lärare som alla jobbar i år 4-9. Syftet med studien innebar att beskriva hur ett antal lärare uppfattar lärande i skolan. Uppsatsen beskriver olika teoretiska tankar i anknytning till just området lärande samt hur de kan knytas an till lärarnas uppfattningar. I de teoretiska utgångspunkterna finns ett stycke som allmänt behandlar begreppet lärande. Fyra lärteorier har också belysts, nämligen det behavioristiska, det kognitiva, det fenomenografiska samt det kontextuella synsättet. Arbetssättet som använts är kvalitativt, empiriskt grundat samt bygger på den fenomenografiska analysmetoden. De kategorier analysen ledde till beskrivs i tre delar utefter uppsatsens tre frågeställningar: Hur uppfattar lärare begreppet lärande?, Uppfattar lärarna olika aspekter av lärande?, Vad ser lärarna som meningen med lärande? Undersökningen visar att lärarna jag intervjuade hade uppfattningar kring begreppet lärande som att det är en livslång process som oftast sker i skolan och som innebär att man skapar förståelse för något och lär sig behärska något. Vidare fann jag att lärarna hade många olika aspekter på lärande som handlade om allt från förkunskaper/motivation och känslors påverkan till hur man lär sig bl.a. specifika kunskaper på olika platser med hjälp av sinnen och olika typer av hjälpmedel samt hur man kan bevisa att man har kunskap. Den mening med lärande som lärarna såg var främst att man behöver kunskaper för framtiden och för att må bra samt att omgivningen/samhället ställer krav på att vi ska kunna vissa saker. I diskussionen kommenterar jag resultaten från mina intervjuer med utgångspunkt i teorierna. Jag delger även mina personliga tankar och kommentarer. Sista kapitlet i uppsatsen innehåller en avslutning där jag även tar upp förslag på vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)