Ju förr desto bättre? : En studie om hur nyhetsinnehållet i kvartalsrapporter påverkar tidpunkten för publicering
Sammanfattning: Det kan finnas motiv för företag att vara strategiska med tidpunkten för resultatrapportering om det kan gynna dem. Tidigare studier på den amerikanska marknaden har observerat att bra nyheter tenderar publiceras tidigt medan dåliga nyheter släpps sent, där nyheten avser om företaget presterat över eller under marknadens förväntningar. Studien bidrar med ett svenskt perspektiv genom att undersöka om företag på Stockholmsbörsen varierar tidpunkten för publicering av kvartalsrapporter beroende på rapportens nyhetsinnehåll. En kvantitativ metod tillämpas och två tillvägagångssätt i form av t-test och regressionsanalys används. Studien finner belägg för att de senast publicerade kvartalsrapporterna i genomsnitt innehåller dåliga nyheter, men inte för att de tidigast publicerade rapporterna innehåller bra nyheter. Vidare kan studien inte statistiskt säkerställa något samband mellan rapportens nyhetsinnehåll och fördröjning, men kommer fram till att rapportens fördröjning kan förklaras av andra faktorer såsom antalet analytiker som följer företaget eller vilket kvartal rapporten avser.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)