Hur förändrades bostadspriserna i Marieholm efter en utökad transportmöjlighet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: En ökad transportkommunikation i form av tågstation har visat sig vara en prispåverkande faktor vid bostads- och fastighetsvärdering runt om i hela världen. Denna uppsats syfte är att undersöka hur tillförseln av tågstationen i Marieholm påverkat bostadspriserna. Studien har avgränsats till byn Marieholm som är lokaliserad i utkanten av Eslövs kommun. Mer detaljerat syftar studien till att undersöka hur prisutvecklingen i två olika geografiska områden inom byn påverkats av den ökade transportmöjligheter. Studien är gjord genom analys av kvantitativ data där olika förklarande variabler behandlats genom en hedonisk prismodell. Teorin är baserad på Bid-rent teorin, agglomerationsfördelar samt betalningsvilja. Teorin har kompletterats av olika vetenskapliga studier som tidigare gjorts inom området och sammanfattats i tidigare forskning.I studiens resultat redogörs för en signifikant prisökning efter tillförseln av tågstation inom de båda geografiska områdena. Resultatet visade däremot på en högre ökning av bostadspriserna i den yttre ringen i jämförelse med den inre ringen i Marieholm. Slutsatsen förtydligar att tågstationens tillförseln har inneburit en generell positivt prisutveckling i Marieholm som inte endast beror på tillkomsten av en ny tågstation utan flera olika faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)