Barnlitteratur ur ett genusperspektiv : En undersökning av 12 st barnböcker som läses i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Författare: Karin Mattsson; [2013]

Nyckelord: Genus; Förskola; Barnlitteratur; Kön; Normer;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att genom genusgranskning av ett antal svenska barnböcker under en tioårsperiod, undersöka hur karaktärerna och relationer har framställs. Kan man se ett mönster när det gäller genus i bilderböckerna för barn och på så sätt förstå, vad dessa böcker förmedlar, angående kön och genus? Kan en förändring över tid ses, hur kan denna i sådana fall förklaras? I enlighet med syftet valdes tre olika bokserier vars innehåll djupanalyserades med fokus på genus. Valet av böcker var baserat på uppgifter från bibliotekets efterfrågan samt uppgifter från förskoleavdelningarna på en mellansvensk förskola.I större delen av den äldre valda litteraturen var huvudpersonerna pojkar och män. De kvinnor som förekom var beskrivna som underordnade. Den valda litteraturen skildrar i huvudsak traditionella mönster av könsroller, främst bland män, men också bland pojkar. Men resultatet antydde också att några av de senaste bokserierna visade på ett nytänkande och inte strikt följde konservativa könsmönster. Förklaringen till detta resultat kan tyda på en ökad allmän genus medvetenhet i det svenska samhället och ett större utbud bland böckerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)