Lågstadielärares syn på läxor inom matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Det här arbetet handlar om begreppet läxor inom matematikundervisningen och innehåller en sammanställning av några lärares syn på läxor. Det vi ville undersöka är hur lärare definierar begreppet läxa, vad lärare vill uppnå med läxor, hur läxorna är utformade samt om vårdnadshavare förväntas hjälpa till. För att få fram information till detta arbete har vi undersökt vad tidigare forskning säger om ämnet, använt oss av kurslitteratur samt gjort kvalitativa intervjuer med verksamma lärare. Vi har intervjuat sex lärare som arbetar på lågstadiet. Lärarna arbetar på tre olika skolor i tre olika kommuner. Informationen från intervjuerna har vi sedan analyserat utifrån en fenomenografisk syn. Utifrån intervjuerna med lärarna kom vi fram till att de tycker att läxor ska vara repetition, för att befästa kunskap som eleverna redan lärt sig i skolan. De tycker även att läxorna ska vara utformade så att eleverna själva kan göra läxan, dock är stöttning från vårdnadshavare alltid välkommet. Materialet till läxorna hämtas från läromedel, Internet samt att lärarna själva gör eget material. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)