”Alla cyklar likadant ändå” - En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Abstract Göteborgs Universitet Institutionen för utbildningsvetenskapligt arbete Examinationsnivå: Examensarbete, 15 poäng Titel: “Alla cyklar likadant ändå” – En studie om sex och samlevnadsundervisningens roll mot diskriminering och trakasserier av hbt-personer på högstadiet Författare: Elin Elversson, Frida Jacobson Termin och år: Vårterminen 2014 Institution: Utbildningsvetenskapliga fakulteten Handledare: Birgitta Frändberg Nyckelord: Sex och samlevnadsundervisning, högstadiet, hbt-frågor, diskriminering, trakasserier, biologi, psykologiska aspekter. Syfte Syftet är att undersöka hur lärare lägger upp sex och samlevnadsundervisningen utifrån perspektivet att förhindra trakasserier och diskriminering gentemot hbt-personer. Metod och material Vi har, med utgångspunkt i läroplanen, använt oss av intervjuer med verksamma lärare och en barnmorska på ungdomsmottagningen. I studiens analyserande del har vi använt annan relevant litteratur. Resultat Lärarna och barnmorskan arbetar för att alla elever ska känna sig inkluderade, oavsett sexuell läggning. Trots detta förekommer det diskriminering, trakasserier och kränkningar av hbtpersoner. Relevans för läraryrket Detta arbete är tänkt att generera olika förslag på utvecklingsområden gällande att förebygga diskriminering och trakasserier av hbt-personer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)