Köp vårt budskap men inte vår produkt : En semiotisk bildanalys av Systembolagets kampanjbilder från 1950 till idag.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering och syfte: Syftet med undersökningen är dels att undersöka om och hur Systembolaget förändrat sina kampanjer över tid och dels hur Systembolaget upprätthållit sitt förtroende genom sina kampanjer. För att ta reda på det kommer vi kolla på några utvalda kampanjer som skapats av Systembolaget från 1950-talet till idag. Ämnet är relevant att undersöka då samhället idag är väldigt föränderligt både vad gäller trender och budskapsutformning. Att blicka tillbaka i tiden ska därför ge ökad förståelse för vikten av att hänga med i samhällets utveckling och hur förtroende kan hänga samman med detta. Metod och material: Studien bygger på en kvalitativ semiotisk bildanalys med analysschema. Frågeställningarna som ställs i uppsatsen ämnade ge svar på studiens syfte och det empiriska materialet har analyserats genom ett utformat analysschema. Analys schemat har konstruerats utifrån teorier som ansetts vara passande för studiens syfte och dessa är semiotik, retorisk teori, reputation management samt strategisk kommunikation om förtroende. Huvudresultat: Studiens resultat har visar att Systembolaget i den empiri som valts ut haranpassat sina kampanjer efter samhällets utveckling. Vad gäller förtroende har den konkreta teoribildningen inom förtroende i strategisk kommunikation inte kunnat påvisa direktasamband. Däremot har övriga aspekter inom teoribildningen tillsammans gett en förståelse för Systembolagets höga förtroende och anpassningen till samhällets utveckling. Det går därför att säga att det går att se ett samband mellan kampanjernas förändring över tid och det höga förtroendet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)