Dialog och samspel i det elektroniska klassrummet

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Sammanfattning: Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att ur ett pedagogiskt undervisningsdidaktiskt perspektiv skapa en utökad förståelse för två studiegruppers dynamik och individens lärpotential inom IT-stödd distansundervisning via en elektronisk lärplattform. Grundläggande faktorer som belyses i studien avser interaktion, gruppdynamik och individens lärpotential, med tonvikt på dialog och kommunikation. Respons och återkoppling från sändare och mottagare är det som utgör den aktiverande principen då den ligger till grund för förståelse i dialogen. Metoden som är en fallstudie, inspirerad av en etnografisk ansats, har baserats på en textanalys av arkiverat dokument, ur en realistiskt IT-miljö med direktinsyn i den aktuella lärplattformen där kursen har bedrivits. Dialog och kommunikation studeras tillsammans med den pedagogiska idén; det problembaserade lärandet (PBL). I kontexten utifrån en didaktisk insikt integreras olika teorier med det sociala samspelet till förmån för individens lärpotential. Studien utgår från Bakhtins och senare Dysthes teorier om vikten av dialogen och dess betydelse samt social interaktion. Aktuell forskning inom området påvisas, med efterföljande koppling och konsekvenser för individerna i studiegrupperna. Resultatet talar för högre krav på den enskilda individens motivation och självdisciplin, där var och en subjektivt måste reflektera över sin självdisciplin och ambitionsnivå. Både tydlighet och struktur, sociala interaktionsformer och datorkunskaper är en avgörande förutsättning för att klara av att fullfölja en IT-baserad undervisning. Meningsutbyggnaden i grupperna behöver medvetandegöras och förstärkas, likaså en skärpt uppmärksamhet på att det är ett kollektivt ”vi” som ska skapa denna mening. Bakhtin menar också att mening och förståelse har stor betydelse för undervisning, och att det är ”vi-känslan” som skapar denna mening. Resultaten påvisar att det är av stor betydelse att det kollektiva ansvaret, individens inre vilja, motivation och samarbete behöver lyftas fram. Det krävs också en kontinuitet vid uppdatering av datorkunskaper samt en möjlig initial genomgång av detta vid kursstart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)