Rörlig grafik i annonser - överskattat eller oumbärligt? : En kvalitativ jämförelse av rörliga och statiska annonsers effektivitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Författare: Malte Wikström; Fanny Örnberg; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: "Rörligt" verkar vara favoritordet på reklamproffsens läppar i år. Och det är ingen slump - rörlig bild motsvarade cirka 80% av internettrafiken år 2021. Denna studie syftar till att undersöka skillnaderna mellan en rörlig annons och en statisk annons i hur de väcker intresse. Forskningsfrågorna var: "Upplevs en rörlig annons eller en statisk annons som mest intresseväckande?", samt "I vilka sammanhang är rörlig grafik fördelaktig statisk grafik och varför?" Studien är avgränsad till att utvärdera två annonser som marknadsför en fiktiv musikfestival, och målgruppen 18-30 år. Undersökningen gjordes genom att först skapa en rörlig annons, vars utformning genomfördes iterativt med stöd av noga utvalda teorier om färg, form, kommunikation, rörlig design, samt löpande utvärderingar av fokusgrupper. Sedan skapades en likvärdig statisk annons med stöd av samma teorier. De färdiga annonserna utvärderades sedan kvalitativt med hjälp av halvstrukturerade intervjuer för att samla data som besvarar forskningsfrågorna. I en fysisk miljö tyder studien på att statiska annonser är mer effektiva i att väcka intresse än rörliga, då de låter mottagaren tolka mer information i eget tempo och på ett mer effektivt sätt. I en digital miljö, däremot, framstår rörliga annonser som mer effektiva när det kommer till att fånga mottagarens uppmärksamhet, väcka intresse och skapa en känsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)