NU SKA DU DANSA OCH DET ÄR MED MIG En kvalitativ och feministisk diskursanalys av könskonstruktioner i svensk dansbandsmusik

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Sammanfattning: I denna uppsats har jag undersökt sex dansbandslåtar från 1970-talet ur ett genusvetenskapligt perspektiv. Med hjälp av diskursanalytisk metod samt teoretiska perspektiv och begrepp såsom performativitet, poststrukturalism och hegemonisk maskulinitet har jag studerat hur könskonstruktioner och diskurser görs och uttrycks i låttexter. Den forskning jag använder visar hur dansbandsmusik faller under kategorin fulkultur och jag för diskussioner om vad som anses vara bra eller dålig musiksmak utifrån ett klassperspektiv. Syftet har varit att kritiskt granska hur de utvalda låtarna gestaltar femininitet och maskulinitet och jag har valt låtar från 1970-talet eftersom de kom till i en tid då dansbandsgenren fick stor genomslagskraft i Sverige. Analysen visar att flera av de dansbandslåtar jag undersökt använder sig av könsstereotyper där kvinnor oftast underordnas män och där patriarkala strukturer försätter kvinnliga låtkaraktärer i utsatta situationer. Mitt material innehåller även diskurser om kvinnor och män som utmanar klassiska könsföreställningar och går emot vår traditionella uppfattning om kön. Parallellt med det genusvetenskapliga perspektivet om hur kön görs i låtarna, för jag flera diskussioner i uppsatsen om dansband som populärkulturellt fenomen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)