DEN MÅNGKULTURELLA FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om mångkulturalitet i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Magdalena Dedic; [2016]

Nyckelord: mångkultur; kultur; interkulturalitet;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka förskollärarens, vårdnadshavarnas och förskolechefens förhållningssätt till och erfarenheter av mångkulturalitet i förskolan. Detta uppfylls delvis genom att undersöka förskollärares pedagogiska villkor och utmaningar i deras arbete på en mångkulturell. Förskolechefen intervjuas eftersom hon har, enligt Skolverket (2010), det övergripande ansvaret för den pedagogiska verksamheten. Jag valde kvalitativa intervjuer som metod i denna studie. Lahdenperä (2004) beskriver begreppet interkulturellt perspektiv som en gränsöverskridande process där individen ökar sin kunskap om andra kulturer samtidigt som individen blir medveten om sin egen kultur. Resultatet visade på att desto mer erfarenhet förskollärarna hade med att arbeta på mångkulturella förskolor desto större acceptans hade de för andras kultur och de hade även kommit längre i sin interkulturella kompetens. Förskolechefen såg vikten av att driva en förskola som aktivt jobbar med den mångkultur som samhället speglar. Vårdnadshavarna utryckte en positiv inställning till den kulturella mångfalden och ansåg att deras barn lärde sig från en tidig ålder att respektera alla människor, oavsett bakgrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)