Undervisning under utveckling : -Lärares tillvägagångssätt för utvärdering av den egna undervisningen i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare, i årskurs 1-3, uttrycker att de går tillväga för att planera, utvärdera och utveckla den egna matematikundervisningen. Genom att se till faktorer som kan påverka planerings- och utvärderingsprocessen fördjupas förståelsen av det som sker. Studiens datamaterial samlades in genom kvalitativa intervjuer med åtta matematiklärare verksamma i årskurserna 1-3. Materialet har bearbetats genom systematisk textkondensering och analyserats utifrån de teoretiska utgångspunkterna som utgörs av en modell för lesson study samt ramfaktorteori. I resultatet framgår avsaknaden av ett systematiskt arbetssätt för utvärdering av undervisningen. Något som påverkas av ett antal ramfaktorer såsom tid, antal elever och möjligheten att utvärdera med sina kollegor. Avslutningsvis diskuteras resultatet i förhållande till tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)