Bildlärarnas olika roller - En kvalitativ studie om rollen som bildlärare från ett goffmanskt perspektiv
Sammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen är undersöka bildlärarens möjligheter att bedriva undervisning i klassrummet på högstadienivå. I detta riktas fokus mot att söka ringa in olika bärande former av rolltagande som följer med bildläraruppdraget, samt i detta även undersöka hur lärarna interagerar med elever och den miljö som bildsalen erbjuder. Analysen av det empiriska materialet lägger ut ifrån den goffmanska dramaturgiska modellen. Goffmans teori kommer även i ett andra steg användas för att ge ett vidare teoretisk perspektiv på resultatet. Frågeställningar • Vad kännetecknar bildlärarrollen? • Hur använder sig läraren av den rekvisita som erbjuds i klassrumsmiljön? • Vilka roller intar bildläraren, och vilka kännetecken förknippas med respektive roll? Metod Materialet består av fem lärare som undervisar i bild på grundskolan och som även arbetar som konstnärer. Metoden baseras på en intervjubaserad kvalitativ textanalys för att genomföra studien kring lärarnas upplevelser och erfarenheter utifrån den Goffmanska dramaturgiska modellen. Resultat Resultatet av studien visar att klassrummets miljö har starka influenser i lärarnas agerande och rolltaganden, där hen tar på sig olika roller i bildsalen såsom esteten, ordnaren och kommunikatören.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)