Graflunds En utvärdering av strategiimplementeringen

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Lenica Siljelycke; Jennie Olsson; [2004]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: År 2000 blev Graflunds, som sedan mitten av 50-talet varit ett familjeföretag, uppköpt av ett norskt konsortium. De nya ägarna hade krav på en snabb värdeutveckling varpå en ny strategi utformades med delmål i form av medel. Dessa medel ska i framtiden hjälpa företaget att möjliggöra ett av följande mål: förvärv, sammanslagning eller försäljning. Syfte: Syftet med studien är att utvärdera i vilken utsträckning de strategiska medlen, vilka Graflunds antog i samband med skiftet av företagsledning, har implementerats i den interna såväl som i den externa miljön. Metod och avgränsningar: Studien bygger på 16 intervjuer varav tio är genomförda med anställda, vid olika befattningar, på Graflunds. De övriga sex intervjuerna har genomförts med externa intressenter vilka har ett kontinuerligt samarbete med företaget. Samtliga intervjuer är ostandardiserade till sin karaktär och bygger på öppna frågor. Vad gäller avgränsningar så finns det inga avsikter att undersöka eller bedöma huruvida den strategi och de medel Graflunds fastställt är de rätta eller om de är relevanta för att uppnå företagets framtida mål. Resultat och reflektioner: Graflunds har kommit en bra bit på väg när det gäller att implementera de strategiska medel, vilka de tidigare fastställt, in i organisationen. Hälften av medlen kan, enligt denna studie, anses vara godkända eller starkt godkända medel. Det finns dock en hel del arbete kvar att göra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)