Vad kännetecknar en bra konsumentförpackning?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att öka kunskapen om vad som kännetecknar en bra konsumentförpackning ur ett konsumentperspektiv genom att urskilja vilka egenskaper hos en förpackning som har betydelse för konsumenterna vid köpbeslutet. Uppsatsen syftar även till att utveckla förståelsen för den nya konsumtionstrend som råder idag, det vill säga att konsumtion sker på språnget, för att se om denna trend på något sätt speglar sig i konsumenters krav på förpackningar. Uppsatsen är baserad på en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning. Uppsatsen utgår från teorier kring förpackning, beteendevetenskap och marknadsföring. Vidare är uppsatsen skriven ur ett konsumentperspektiv. Undersökningens empiri består av 100 enkäter som har genomförts i tre olika livsmedelsbutiker i Halmstad. Det har visat sig att vad konsumenten anser kännetecknar en bra förpackning påverkas av individuella och situationella faktorer. Undersökningen visar att de förpackningar som stått i fokus har brister, vilka ger utrymme för förbättringar. Förpackningstillverkare och livsmedelsindustrin bör ta hänsyn till konsumenters preferenser samt anpassa förpackningar till olika konsumentgruppers behov och önskemål för att nå framgång i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)