Reflektion i bildämnet : En undersökning om den skriftliga reflektionens möjligheter och dilemman i bildämnet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka den skriftliga reflektionens möjligheter och dilemman för lärande i bildämnet hos tre utbildade bildlärare på högstadiet, utifrån det sociokulturella perspektivet. Studiens frågeställningar är: Vilka möjligheter ser bildläraren att den skriftliga reflektionen gör för elevens lärande i bildämnet samt vilka dilemman ser bildläraren att den skriftliga reflektionen medför? Halvstrukturerad intervjumetod användes för insamling av empiri. Intervjuerna transkriberades, analyserades och bearbetades enligt den hermeneutiska tema analysmetoden. För att underlätta bearbetning och transkribering av insamlad empiri nyttjades elektronisk ljudupptagning i form av mobiltelefon under samtliga intervjutillfällen. Analys och bearbetning av insamlad empiri enligt den hermeneutiska tema analysmetoden visade på huvudsaklig samstämmighet hos merparten av informanterna kring att den skriftliga reflektionen är betydande för elevernas lärande utifrån flera perspektiv. Insamlad empiri, vilket analyserades och bearbetades enligt den hermeneutiska tema analysmetoden, visade att den skriftliga reflektionen fungerar som möjlighet till att processa och reflektera kring kunskap samt skapar möjlighet för enskild dialog. Insamlad empiri visade även på flertalet dilemman som tillämpningen av den skriftliga reflektionen för med sig, bland annat tidsaspekten och arbetsbelastningen. Resultatet analyserades och tolkades med hjälp av betydelsefulla och bärande begrepp vilket belyses i teoriavsnittet. Resultatet visade på att den skriftliga reflektionen har både möjligheter och dilemman vilket påverkar hur ofta den tillämpas i bildundervisningen. Resultatet visade att det främsta dilemmat med den skriftliga reflektionen är dess tidsåtgång vilket inte alltid är till läraren eller elevernas fördel vad gäller arbetsbelastning och stress. Resultatet visade dock att den skriftliga reflektionens möjligheter överväger dess dilemma då den skriftliga reflektionen möjliggör och bidrar för reflektion och enskild dialog samt till lärarens utveckling av sin undervisning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)