Med tecken som röst. En intervjustudie med döva elever om deras skolerfarenheter

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Marcus Richter; [2007]

Nyckelord: Döv; skola; teckenspråk; tvåspråkighet; betyg;

Sammanfattning: BakgrundDe allra flesta elever som har ett funktionshinder som dövhet och hörselskada, med eller utancochlea implantat går i Sverige på Specialskolan som är sex stycken till antalet. Bara närmareen fjärdedel av Specialskolans avgångselever klarade av att nå målen för minst godkänt ikärnämnena som svenska, matematik och engelska vårterminen 2006.SyfteDenna studie syftade till att beskriva en grupp döva ungdomars upplevelser och erfarenheterav deras skolgång på grundskolan. Studien har sökt hitta olika faktorer för ungdomarnasmöjligheter att nå målen för minst godkänt i kärnämnena och hur dessa ungdomar hade velatatt det skulle ha sett ut på grundskolan. Denna studie har även sökt förklaringar till döva barnoch ungdomars språkproblematik.MetodJag använde metoden kvalitativa intervjuer. Fyra ungdomar i övre tonåren intervjuades påteckenspråk utifrån frågor om deras upplevelser och erfarenheter av deras skolgång på grund-skolan och vad som kunde ha blivit bättre där.ResultatStudien visar att det föreligger en stor tvåspråkighetsproblematik i dövas undervisning. Delsär det ytterst svårt för döva barn att lära sig det skrivna svenska språket och dels kan vissapedagogernas otillräckliga teckenspråkskunskaper vara en anledning till elevernas svårigheteri kunskapsinlärningen. Det är även vanligt att en stor andel av Specialskolans elever har etttilläggsfunktionshinder vilket gör att de kan ha koncentrationssvårigheter eller grava läs- ochskrivsvårigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)