Kvalitetssäkring av godstransport: En studie om sidobalken på Scania Ferruform

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Detta examensarbete är utfört på Scania Ferruform AB i Luleå, helägt dotterbolag till Scania.
Scania och Ferruform arbetar ständigt med förbättringar där en del av förbättringsarbetet handlar om att minimera avvikelser som uppkommer i produktionen. Sidobalken har under en längre tid omgärdats av avvikelser när det gäller hantering och transport av produkten. Företaget har idag en önskan om att kunna minska de negativa orsaker som påverkar produkten sidobalk.
Examensarbetets syfte har varit att se över vad som händer under hantering och godstransport av sidobalken samt säkra kvaliteten av processen fram till produktionsort. Detta ska nås genom att ta fram definitioner till orsakerna som skapar avvikelser, genom att utreda vilket förpackningsmaterial som är nödvändigt för kvalitetssäkringen, samt genom att utveckla bra arbetsmetoder för hur produkterna ska paketeras och hanteras.
Metoder för att nå fram till syftet har varit; observationer, intervjuer, datainsamling från statistikverktyg, skapande av statitstik via produktionsort, mätningar, programmering i språket Visual Basic/Excel, och analysformen 8-stegsmodellen m.fl. Arbetet bygger på aktuella teorier inom logistiken blandat med tidigare utförda examensarbeten och utredningar.
Examensarbetet har analyserat och definierat problemområdena utifrån avvikelserna på sidobalken. För att kunna analysera avvikelser och identifiera problem och grundorsaker har en informationsanalys genomförts. Interna avvikelsedatabaser såsom Equality (statistikverktyg) har använts tillsammans med statistik som tagits fram via Scania Zwolle’s sidobalksmontering. En stor del av arbetet har fokuserats till att förstå processen och alla steg där avvikelser kan uppstå.
Tidigt under examensarbetet upptäcktes det att tillförlitig statistik saknades för att kunna angripa de bestämda undersökningfrågorna. Detta medförde att arbetets mål förändrandes till att istället skapa framtida möjligheter för att samla in statistik både till Ferruform men även till produktionsorterna. Målet är ett enklare mer tillförlitligt sätt att kunna utreda vart avvikelser sker samt hitta dess grundorsaker. Sidobalken som produkt är svår att transportera helt skadefri under långa avstånd, detta beror på att det finns många olika variationer av produkten vilket i sin tur leder till att de faktorer som påverkar blir många. Svårighetsgraden blir därför relativt hög till att skapa lösningar på problemen. Med en hög komplexitet krävs därför ett bra statistiskt underlag för att kunna motivera och i längden skapa lösningar baserade på fakta.
Resultaten och leveranserna av examensarbetet har blivit en ny standard för hur man skall kunna mäta och spara statistik (som implementerats redan innan examensarbetet blivit klart) tillsammans med ett analysverktyg i programkoden Visual Basic/Excel. En aktionsplan och riktlinjer har framtagits för vilka områden som måste ses över för att kunna åtgärda avvikelser i framtiden, samt som definerade orsaker till avvikelserna. Sammantaget kan resultaten användas för att i framtiden skapa en bättre helhetslösning än vad som tidigare varit möjligt att göra.
Det fortsatta arbetet inom Ferruform bör fokuseras på att i första hand åtgärda dom enklare problemen och orsakerna såsom standarder, registrering av avvikelser, samt se över förpackningsmaterialet som omgärdar sidobalken. I ett längre perspektiv bör stuven/enhetslasten ses över om det verkligen är ett optimalt sätt att transportera balk i trailer gentemot den avvikelseproblematik som tros ske under transporten, samt hur olika transportrutter påverkar avvikelser på balkarna (olika rutter har olika yttre miljöer som påverkar produkten sidobalk). Problemet är komplext att lösa vilket gör att det krävs ett tvärfunktionellt samarbete mellan flera avdelningar för att kunna lösa samtliga problem; information har svårt att komma fram mellan operatörer och ledning vilket kräver åtgärder för att slutligen kunna lösa kvalitetsproblemen för sidobalken. 

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)