"Löser vi problem med teknik istället för med mänsklig värme?" Sociala robotar och skolfrånvaro

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att beskriva vad ett antal lärare tänker kring hur en social robot skulle kunna underlätta skolsituationen för hemmasittare. Då det inte finns någon utbredd erfarenhet inom området utgår undersökningen från hur den sociala roboten fungerar för elever med hög frånvaro till följd av av sjukdom. Fyra intervjuer gjordes med lärare som har erfarenhet av arbete med den sociala roboten AV1. Utgångspunkten i intervjuerna var att fånga hur lärarna tänker att sociala robotar skulle kunna vara ett alternativ för att underlätta skolåtergång för hemmasittare. Även lärarnas erfarenheter kring hur en social robot skulle kunna användas till elever med t.ex. social fobi eller autism efterfrågades.Intervjuerna analyserades ur ett sociokulturellt perspektiv med hjälp av kodning och tematisering av innehållet i de transkriberade intervjuerna. I intervjuerna har det inte framkommit någon entydig bild i frågan om en social robot skulle kunna användas i syfte att få tillbaka hemmasittare till skolan. Däremot har vi i en av intervjuerna funnit exempel på att det kan fungera och fått ta del av vilka möjligheter och hinder respondenterna ser. Respondenter har alla uttryckt sig positivt om att använda sociala robotar i klassrummet för att en frånvarande elev ska kunna fortsätta ta del av undervisningen i klassrummet. Däremot var alla inte lika positiva när det kom till att använda sociala robotar för att försöka få hemmasittare tillbaka till skolanI examensarbetets slutliga del diskuteras implikationerna av resultatet och vilka nya frågor som väckts. Sociala robotar är ganska nya företeelser i skolans värld och arbetet har lett till att vi har fått upp ögonen för att det finns många nya områden att undersöka för att få reda på vilka möjligheter de sociala robotarna kan erbjuda. Det är en ny värld med nya verktyg och nya metoder vi behöver lära oss leva i. Allt nytt är inte bra men allt nytt är heller inte dåligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)