Barns språk och kommunikationsmöjligheter vid matsituationer : "Ta vara på tillfället"

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Denna studies syfte är att ta reda på förskollärarnas sätt att arbeta med barnens språk- och kommunikationsutveckling i matsituationerna. I studien har fyra förskollärare intervjuats runt om i Sverige som arbetat inom verksamheten i 1 till 32 år. För att få en inblick i hur förskollärarna tänker om detta, har utgångspunkten för denna studie varit det fenomenologiska perspektivet. Den metod som har använts för att samla in material är semistrukturerade kvalitativa intervjuer som transkriberats, bearbetats och analyserats. Förskollärarna beskriver hur det på olika sätt arbetar med språkutvecklingen vid matsituationerna och hur stöttning i olika former har en stor betydelse. I resultatet framgår att arbetet med språkutvecklingen i matsituationerna inte har några tydligt skrivna mål utan att arbetet sker spontant med viss individuell eftertänksamhet hos förskollärarna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)