Fältstudier och autentiska exempel : Utvalda lärares uppfattning kring dess innebörd och användning i kursen Företagsekonomi 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Författare: Jessica Tommila; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ ämnesdidaktisk studie i företagsekonomi som beskriver hur ett antal företagsekonomilärare uppfattar och använder sig av fältstudier och autentiska exempel i sin undervisning av kursen Företagsekonomi 1. Studien har samlat kunskap och exempel som kan inspirera andra lärare. Studien redogör även för specifika förutsättningar som möjliggör användningen av fältstudier och / eller autentiska exempel i undervisningen. Data samlades in via sex semistrukturerade intervjuer med behöriga företagsekonomilärare. Intervjuerna spelades in och svaren transkriberades i sin helhet. Därefter kodades och kategoriserades datat som underlag för resultatpresentation och -analys. Resultaten återges i form av löpande text och tabeller per frågeställning. För att återge de intervjuade lärarnas uppfattningar så autentiskt som möjligt används även citat. Resultaten visar att de intervjuade lärarna uppfattar fältstudier och autentiska exempel som ett sätt att kombinera teori och praktik och att användningen har flera värden. Fältstudier och autentiska exempel ökar elevernas intresse liksom förståelse för ämnet företagsekonomi. Det bidrar också till att lärarna själva håller sig ajour med ämnet. De olika former som beskrivs innebär att eleverna antingen får ta del av hur ett visst moment utförs i praktiken (fysiskt eller digitalt) eller själva får prova på att utföra något autentiskt. Möjliggörande förutsättningar för användningen av autentiska exempel och fältstudier i undervisningen av kursen Företagsekonomi 1 kan relateras till läraren i fråga, till eleverna, till skolan och / eller till omvärlden. Studien är av explorativ art och ger flera uppslag till vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)