Dietisters upplevelser och erfarenheter av att arbeta med prematura barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Elin Storm; Olivia Östling; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Introduktion: Prematurfödda barn ställs inför ett antal utmaningar efter födseln, vilket kan innebära en komplex vårdsituation. För att öka chanserna för barnets överlevnad samt minska kort- och långsiktiga komplikationer ställs ofta höga krav på en adekvat nutritionsbehandling. En dietist bör därför involveras i teamet för att optimera nutritionsbehandlingen genom att övervaka barnets tillväxt och individanpassa nutritionen. Syfte: Att undersöka dietistens upplevelser och erfarenheter av att arbeta med prematurfödda barn samt de utmaningar som dietisten möter. Metod: Semistrukturerade intervjuer har utförts med fem dietister som arbetar med prematura barn i varierande omfattning. En tematisk analys har genomförts för att analysera resultatet av intervjuerna.  Resultat: Analysen resulterade i tre teman; teamarbete och organisatoriska rutiner, dietistens roll gentemot patienten och nutritionen som prioritet och skuld. Informanterna belyser bland annat avsaknaden av rutiner och dietisten som konsult i det multidisciplinära teamet. Vidare beskrivs dietistens individanpassande roll, samt dietistens hantering av oroliga föräldrar. Slutligen behandlas nutritionens roll i den neonatala verksamheten och hur nutritionen kan bli prioriterad och skuldbelagd.  Slutsats: Dietistens upplevelser och erfarenheter av att arbeta med prematura barn skiljer sig mellan olika sjukhus. Denna variation beror dels på organisatoriska skillnader, dels på individnivå där vårdpersonalens intresse, föräldrarnas oro och barnets mående påverkar behandlingen. Dietistkompetens är en viktig förutsättning för att främja en jämlik vård och nutritionsbehandling. Dock behövs riktlinjer för att specificera dietistens arbetssätt inom det multidisciplinära teamet som finns runt de prematura barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)