"Marinera eleverna i skönlitteratur!"- En fallstudie om att använda skönlitteratur i undervisningen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte:Syftet med examensarbete är att se vilka olika arbetsformer som används på några skolor som arbetar medvetetmed utgångspunkt från skönlitteratur. Vi vill belysa fördelar och nackdelar med dessa arbetssätt samt se hurdessa arbetsformer skapar inspiration och läslust. Vidare vill vi undersöka vilken betydelse den enskilde lärarenhar och även analysera betydelsen av den miljö som omger eleverna i skolan.Huvudfråga:Hur kan man på olika sätt arbeta med skönlitteratur i undervisningen på ett meningsfullt och lustfyllt sätt?Metod och material:Vi har valt att besvara vårt syfte genom att göra en kvalitativ fallstudie. Vårt mål är att fallstudien ska bekräftaskönlitteraturens betydelse och ge läsaren en bild av den. Vi besökte tre olika skolor och som metod förinsamling av data använde vi oss av intervjuer och observationer. Vi anser att intervju och observationkompletterar varandra, vi har även studerat relevant litteratur för vårt arbete.Resultat:Resultatet av undersökningen visar hur man på olika sätt kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen,exempelvis boksamtal, högläsning och olika former av tematiskt arbete. Genom att arbeta utifrån litteraturenutvecklar elever en rad kompetenser, exempelvis kritiskt tänkande, förståelse, identitetsskapande och litteratutveckling. Resultatet visar att den miljö som omger eleven påverkar dess lärande.Betydelse för läraryrket:Vi har blivit styrkta i vår tilltro till skönlitteraturens betydelse för en meningsfull och utvecklande undervisning.Styrdokumenten är vår riktlinje för hur vi ska arbeta och dessa styrker arbetssätten med litteraturen. Vi har fåttbekräftelse på att ett samarbete med hemmet är viktigt för elevens utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)