Lektioner för hela livet. Och nästa. : En innehållsanalys av karmalärans framställning i svenska läroböcker
Sammanfattning: Denna studie ämnar undersöka framställningen av den hinduiska och buddhistiska karmaläran i svenska läroböcker i religionskunskap för högstadiet och gymnasiet. Genom en kvalitativ innehållsanalys undersöks innehållet i fem läroböcker i syfte att undersöka framställningens fokus och dess koppling till religionskunskapsämnets styrdokument. Genom att använda Edward Saids teori om orientalism undersöks också hur förhållandet mellan öst och väst kan ha påverkat framställningen av karmaläran. Analysen visar att den karmalära som framställs är handlingsfokuserad på ett sätt som skiljer sig från hur karmaläran studeras i akademin. Det är också en karmalära som är tydligt kopplad till hinduismens och buddhismens tro på återfödelse, med en större påverkan på återfödelsen än det nuvarande livet. Diskussionen av analysen når slutsatsen att karmaläran är en nödvändig del av undervisningen, samt att läroböckernas framställningar visar vissa tecken på ett orientalistiskt förhållningssätt till hinduiska och buddhistiska traditioner.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)