”Fördelarna överväger nackdelarna” – En kvalitativ studie om hur svensklärare tolkar kunskapskraven i Svenska 1 jämfört med betygskriterierna i Svenska A.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka lärares syn på hur kunskapskraven i Svenska 1 har förändrats ijämförelse med betygskriterierna i Svenska A som de hette tidigare. För att få svar på syftet har kvalitativaintervjuer genomförts med åtta lärare samt en gruppdiskussion med fyra lärare.Forskningsfrågan i uppsatsen har varit: Hur har betygskriterierna ändrats i svenskämnet på gymnasiet, och vilkaför- och nackdelar innebär det enligt lärarna vid deras bedömning?I den teoretiska bakgrunden berörs viss tidigare forskning som gjorts kring implementering av nytt betygssystem.Enligt den tidigare forskning som finns riktas det mycket kritik kring både det normrelaterade betygssystemetoch det målrelaterade betygssystemet. Det normrelaterade fick kritik för sin utformning och det målrelateradefick kritik för att det fanns brister vid implementeringen vilket bidrog till orättvisa betyg. Därför finns det i denteoretiska bakgrunden också en jämförelse mellan det normrelaterade och kriterierelaterade betygssystemet.Forskning kring Lgy 11 är begränsad, men det finns några studentuppsatser och några utvalda har tagits upp idenna studie som anses relevanta. Dessutom jämförs kriterierna i Svenska A med kunskapskraven i Svenska 1för att få en bakgrund till problematiken som kan uppstå i tolkningsfrågan hos lärare.Intervjumaterialet har analyserats genom kategorisering för att få ett centralt innehåll. Kategorierna somutkristalliserades från materialet finns redovisade under resultatdelen.Resultatet visar att lärare är övervägande positiva till kunskapskraven i Svenska 1, då det framförallt blir merrättvist med fler steg, men också att det nu är tydligare.Betydelse för både lärare och elever är att de nya kunskapskraven medför större ansvar för båda parterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)