Att handskas med hög skolfrånvaro och hemmasittande elever : - en kvalitativ studie med elevhälsoteam

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Amanda Gustafsson; Malin Larsson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sverige har skolplikt. Vårdnadshavare ansvarar för att sitt barn går i skolan, huvudmannens ansvarar är att alla elever får en skolgång. Vidare ska alla skolor enligt skollagen tillhandahålla ett elevhälsoteam som arbetar förebyggande och hälsofrämjande. Trots dessa lagar är det många barn i Sverige som har hög skolfrånvaro samt är hemmasittande över en längre tid. Studiens syfte är att undersöka hur personal i elevhälsoteam tänker kring hög skolfrånvaro och hemmasittande samt hur elevhälsoteam arbetar förebyggande och åtgärdande. Studiens metod är kvalitativ och baseras på fem intervjuer. Resultat pekar på vikten av att synliggöra problemet i ett tidigt skede likaså att arbeta förebyggande med trygghet och relationsskapande. Elevhälsoteamens tillvägagångssätt skiljer sig, så även resurser och åtgärder. Sammanfattningsvis anser samtliga elevhälsoteam att frånvaro är ett problem som ökar och att det krävs någon form av kartläggning och plan att jobba utifrån, innan och när problemet väl uppstår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)