Mottagande av sent anlända elever En jämförelse mellan två grundskolors utbildning för sent anlända elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Katarina Sundström Rask; [2011-10-25]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Undersökningens syfte är att göra ett nedslag i två grundskolors arbete med mottagande av nyanlända elever, där arbetssättet i en jämförelse skolorna emellan ser olika ut. Likheter och skillnader mellan de olika arbetssätten kommer att jämföras, precis som upplevelsen av detta, ur såväl rektorers som personals och elevers synvinkel. Resultatet ger att de två skolornas arbetssätt, har mycket stora likheter sinsemellan. De lärare och den rektor som arbetar med snabb integrering av nyanlända i reguljär klass, visar missnöje med arbetsformen, medan rektor och personal på skolan som arbetar med förberedelseklass ser positivt på sin arbetsform. Elevernas upplevelser av sin introduktion i svensk skola är inte avhängiga arbetsformen, utan varierar beroende på individuella hänsyn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)